Året är till ända och båten är klar!

Nu är Hopplatofflan reparerad enligt konstens alla regler på ett seriöst varv där vi har haft nära kontakt med varvspersonalen under reparationstiden och där allt har dokumenterats i skrift och på bild. Vi har varit förbi och hälsat på Hopplatofflan ett par gånger och nu för någon månad sedan så kunde vi sätta på vintertäckningen Läs mer…

Väntan och överraskningar.

Hopplatofflan har sedan ett tag legat på varvet i Nogersund. Försäkringsbolaget har besiktigat båten och varvet håller på att utreda hur skadan bäst skall repareras. Det som dock inte varit så roligt är att, när man frilägger glasfibern under topcoaten, kan se att båten har varit grundstött och reparerad tidigare. Vi har också sett att Läs mer…

1 augusti, Karlshamn.

Igår insåg vi att vi behövde hyra en rejäl skåpbil för att få hem allt som fanns i båten. Så nu kör vi i en stor skåpbil mot Karlshamn. Väl framme inser vi att detta nog lär bli en av värmerekords dagarna. Svetten bara rinner av oss och vi försöker fylla på med vatten lika Läs mer…

31 juli, Karlshamn.

Vi har monterat på takboxen på vår bil och fällt sätena. Åse och jag kör till Karlshamn för att börja tömma båten. Vi har nu haft tid att fundera på grundstötningen och även passat på att anmäla grundet till Sjöfartsverket då vi nu är väldigt säkra på att vi inte varit inne på det som Läs mer…

26- 27 juli, Ekenäs – Karlshamn.

Nu har det gått en vecka sedan vår segelsemester fick ett oväntat och snöpligt slut, men låt oss börja vid bryggan i Ekenäs hamn. Återigen är det en fantastisk varm och morgon. Vi äter frukost i sittbrunnen men störs lite av vår tyske motorbåtsgranne som uppenbart tror att allemansrätten innebär att att man kan bada Läs mer…

25 juli, Byrum – Ekenäs.

Vid halvtiotiden angjorde vi bryggan vid Ekenäs. Vi har haft vår bil stående i ett garage i Ronneby men var tvungen att hämta den innan månadens slut. Jim monterade ihop cykeln och trampade i rask takt in till Ronneby för att yta ut bilen ur garaget och lämna tillbaka garagenyckeln. Sen bar det iväg till Läs mer…

24 juli, Tromtö Nabb – Byrum.

Vi hade lite andra rutiner än vanligt när vi skulle kasta loss förtöjningarna från bryggan idag. Det var Axel och Jim som tog hand avgången. Något som kanske förklarar alla människorna som tittade på oss när vi skulle gå igenom det smala sundet mellan Hasslö och Norra Bollön. Vi tyckte själv att det det såg Läs mer…

23 juli, Tromtö.

Vi kände att vi gott kunde behöva ytterligare en dag vid Tromtö Nabb så vi passade på att ta ännu en dag i denna idyll med bad,lugn och ro, promenader och bara slappa. När vi gick den gula slingan så såg vi en massa små grodor och när vi närmade oss bryggan så kom två Läs mer…

22 juli, Karlskrona – Tromtö Nabb.

Efter att frukost intagits ute i sittbrunnen och att vattentanken fyllts på så kastar vi förtöjningarna och sätter kurs mot Tromtö Nabb. Vi väljer att gå norr om Kobebus och Högholmarna och kommer så småningom ut på Tromtöfjärden där vi hittar vårt gamla plotterspår in mot Tromtö Nabb. Det är söndag och vi har en Läs mer…

21 juli, Utklippan – Karlskrona.

Tack och lov så kom båtarna utanför oss iväg relativt tidigt. Vi kunde kasta förtöjningarna 07.30 efter att ha förhalat oss runt hörnet så att vi fick vinden in från aktern istället för att ligga tryckta mot kajsidan. Det var ett par stycken på kajen som stod och beskådade denna manöver men förhalningen gick så Läs mer…