1 augusti, Karlshamn.

Igår insåg vi att vi behövde hyra en rejäl skåpbil för att få hem allt som fanns i båten. Så nu kör vi i en stor skåpbil mot Karlshamn. Väl framme inser vi att detta nog lär bli en av värmerekords dagarna. Svetten bara rinner av oss och vi försöker fylla på med vatten lika snabbt. Skåpbilen packas och när vi så småningom, efter ytterligare en god lunch på Vägga rökeri, kör tillbaka till Malmö inser att vi har haft närmare 11 kubikmeter saker i båten börjar man fundera på om det ens är möjligt.

Nu är Hopplatofflan helt tömd och varvet kan koncentrera sig på att reparera henne. Besiktningsmannen har inte besiktigat skadorna än men det kommer att göras snart. Vi har helt enkelt fått inse att vi inte kommer att ha någon båt på ett tag. Initialt så har vi fått besked på att vi kan förvänta oss att reparationsarbetena är klara till våren.

Vi har också fått en återkoppling från Sjöfartsverket om grundet. Det som är rätt så intressant är att dagens sjökort över området, inte den del som Hydrographica gjort sjökort på, baseras på handlod från 1940-talet. Sjöfartsverket lägger en Ufs (underrättelse för sjöfarande) på detta och bevakar detta vid framtida sjömätningar. Oavsett så var vi ute på det som på sjökortet anges som vitt vatten och där borde inte varit något, men helt säker kan man ju uppenbart inte vara när har handlodat.

Nu får tiden ha sin gång och det lär väl bli en hel del turer till varvet under höst och vinter för att se hur arbetet fortlöper.