Tack och lov så kom båtarna utanför oss iväg relativt tidigt. Vi kunde kasta förtöjningarna 07.30 efter att ha förhalat oss runt hörnet så att vi fick vinden in från aktern istället för att ligga tryckta mot kajsidan. Det var ett par stycken på kajen som stod och beskådade denna manöver men förhalningen gick så bra så det fanns inget att hämta här.
Väl ute på östra sidan av Utklippan passar vi på att titta en sista gång på sälarna som ligger och gassar i morgonsolen. När vi inte har lä av land längre så blir sjön snabbt gropig och skumpig. Lite innan elva så ligger vi förtöjda vid Tallebryggan i Karlskrona. Här kunde semestern ha slutat om det inte varit för ett par båtgrannar. En stor tysk båt kommer in och skall backa in i på samma plats som vi, det får plats två båtar i varje fålla. Jag går över för att hjälpa till att ta mot deras förtöjningar men skepparen verkar inte ha kontroll över båten och håller på att backa rakt in i vår akter. Olyckan hade varit ett faktum om det inte hade varit för de två personer från en Najad 391 tvärs över bryggan som snabbt kom till undsättning och till sist fick båten på plats.
Visst är det bra med bogpropeller men man kan inte alltid fickparkera sin båt som en bil. Båtar beter sig annorlunda, avdrift p.g.a. vind, fördröjd roderverkan – ja det finns ett antal parametrar som gör att en båt inte kan hanteras som en bil bara för att den har ratt.
Efter incidenten så går vi upp på stan för att köpa fler sommarböcker till barnen. De läser ibland ut ett par böcker om dagen. Vi behövde också fylla på vårt matförråd och fylla vattentanken för de närmsta dagarna kommer vi att ligga ute i naturhamn eller andra ställen där det är en bit till närmsta livsmedelsaffär.