14 juli, Lundeborg – Fåborg.

Efter att Åse och jag hade lagt oss igår kväll så fortsatte det att komma in båtar i hamnen. När vi lite sömndruckna tittade ut genom ruffluckan, strax efter att väckarklockan väckt oss 05.45, så var det bara en smal ”ränna” ut ur hamnen. Kanske tre båtbredder bred. Inte tillräckligt mycket bredd för att vi skulle kunna vända runt båten. Tack och lov så hade vi fri väg ut från vår plats och behövde inte zick-zacka. Därför kastade vi förtöjningarna och backade bort till hamninloppet där vi hade tillräckligt med plats för att vända Hopplatofflan. Sen var det inga problem att komma ut. Vi vinkade till en morgontidig fritidsfiskare som satt längst ute på hamnpiren och försökte fånga fisk. Sen satte vi kurs söderut.

Efter en dryg timme svängde vi av västerut in i Svendborgsund. Vi hade strömmen mot oss och farten sjönk snabbt en knop när vi kom in i den lite smalare delen av sundet. I den andra 90-graders svängen så dök det upp ett par tumlare. Åse kastade sig efter kameran men tumlarna ville inte fastna på bild. vid en tredje 90-graders svängen sjönk farten ytterligare en knop. Båten hade svårt att hålla rakt kurs fram. Den vek snabbt av, än åt styrbord; än åt babord. Man fick hela tiden se till att fören hölls rakt mot strömmen för att den inte skulle sticka iväg.

Till sist är vi framme i Svendborg och farleden byter riktning. Innan hade vi grönt på styrbord och rött på babord. Nu är det tvärt om. Viktigt att inte glömma bort det, annars hamnar man lätt på på grund. Svendborg verkar vara en trevlig stad som vi kanske kommer att besöka en annan gång, men nu fortsätter vi västerut.

När vi närmar oss Svenborgsundsbron så kommer en färja ångande ikapp oss akterifrån. På andra sidan av bron kommer en annan färja som skall in till Svendborg. Det känns inte som om det är plats för två färjor och en liten Hallber-Rassy 34 mellan bropelarna. Nervöst tittar jag över axeln och ser att färjan akter om oss saktat ner farten. Färjan som är på väg mot oss hinner inte fram förrän vi passerat. Det känns ändå trångt med tanke på att färjan akter om oss drar upp rejält med svall. När vi är igenom drar vi oss lite åt styrbord och låter färjan passera. Svallet får båten att rulla rejält och plötsligt visar ekolodet bara 0,8 meter. Jäklar; kom vi för långt ut på kanten? Nej nu är det 7,2 meter djupt igen. Plötsligt är det bara 0,8 meter; och så håller ekolodet på ett tag. Jag misstänker att det beror på att färjans propeller har rört upp vattnet alldeles akter om sig och att det på något sätt blivit ”skiktat”. Efter någon distansminut så stabiliserar ekolodet sig.

Därefter fortsätter vi vår färd i lugn och ro mot Fåborg. Vi går in till Fåborg från den östra passagen. Inne på Fåborg fjord pågår Internationell EM-kappsegling för E-jollar. Vi ser jollar från Sverige, Danmark, Tyskland, Spanien och Colombia, när vi försöker ta oss igenom denna flock av E-jollar utan att störa dem för mycket.

Vi väljer att gå in i Inderhavnen. Vid den mellersta bryggan vinkar ett par glada danska seglare in oss på en plats som var ledig. När vi strax efter går upp och skall betala hamnavgiften så ser vi att det i alla fall fanns en 7-8 lediga platser vid denna bryggan. Vi kom in i hamnen lite efter elva. När vi ätit lunch och skall gå upp och handla en timme senare så finns det inga lediga platser vid bryggan. Senare på kvällen när Åse och jag går vår obligatoriska hamnpromenad så går vi bort till Lystbåd havnen och ser att det finnas massor av lediga platser på kvällen. Så skulle det vara fullt i Inderhavnen så skall man istället gå bort till den andra hamnen. Avståndet till centrum är inte så mycket längre och man har faktiskt närmre till Rema 1000 och Fötex om man behöver fylla på matförrådet.