Midsommar i Helsingör.

På torsdagskvällen flyttade vi ner i båten för att kunna komma iväg någorlunda tidigt på fredagen. Efter en fin kväll i sittbrunnen med en solnedgång i väster så går vi alla och lägger oss.

Åse och jag vaknar 05:30 och kan inte somna igen så vi bestämmer oss helt enkelt för att sticka iväg. Det är inte mycket vind men strömmen är starkt nordgående. Säkert över en knop. När vi närmar oss Ven så kommer vinden och vi kan sätta segel och går för segel ända fram till Helsingör.
Vi hade förväntat oss att det skulle vara gott om lediga platser i hamnen då Sankt Hans hade varit dagen innan, men så var det inte. Vi hittade ingen bra plats vid bryggorna så vi la oss på bryggnocken på en plats som var reserverad för båtar över 12 meter. När Axel och jag skulle iväg och betala hamnpengen så hittade vi en ledig plats rätt så långt inne på bryggan. Tillbaka till båten och flytta på den. Lärdom – våga gå långt in och kolla lediga platser.

Vissa i familjen passade på att bada, andra läste en bok eller vilade. På kvällen avnjöt vi midsommarmaten i sittbrunnen. Efter jordgubbarna som vi hade till efterrätt så var alla riktigt nöjda.

På lördagen tog vi en tur uppe på byn. Vi kompletterade med lite mozzarella och lufttorkad skinka till kvällens pizza. Överallt i Helsingör gick det folk med sina racercyklar. I år hade vi igen lyckats pricka in Ironman. Vad vi kunde se på de parkerade bilarna så verkade deltagarna kommer från stora delar av Europa.
Vi kommer att segla i Danmark i sommar och med tanke på att Danmark är dyrast i Europa och Malmö är billigast i Sverige vad gäller livsmedel så har vi försökt vara lite kreativa när vi bunkrat båten. Ett av experimenten var Santa Marias vakuumförpackad pizzabottnar. De var inte så lyckade i vår gasolspis så här får vi nog hitta en annan variant.

Innan vi stack hem på söndagen så passade vi på att fylla på lite diesel på tanken då det förmodligen skulle bli motorgång hela vägen till Limhamn. Så blev det i princip också. När vi kom till Sjollen så kom vinden och då hade vi bara en liten bit kvar till hamnen.

Det är intressant vad tre dagar gör för semesterkänslan. En helgsegling är givetvis trevligt men man kommer inte riktigt ner i varv på två dagar. Men efter tre dagar så börjar semesterkänslan definitivt infinna sig.

En reaktion till “Midsommar i Helsingör.

1. Ni behöver kanske en pizzasten, kan göra stor skillnad för hemlagad pizza.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.