2 juni, Limhamn – Rødvig.

Åse och jag kom iväg lite tidigare från jobbet idag. Båten var förberedd sedan dagen innan. Strax innan 13 kastade vi förtöjningarna. Förmiddagen hade varit lugn men nu började det blåsa friskt. Väderspåmännen hade sagt att det skulle blåsa 8 m/s i medelvind från NV vridande till N med utsikter till 14 m/s i byarna.

När vi kommer ut ur hamnen så blåser rejält och vi är glada att vi skall söderöver på en halvvind eller slör. Genuan rullas ut och vi gör 6-7 knop ner mot bron. Jag slog in ”autorutt” på plottern. Plottern vill ha oss innanför vindkraftverken även om jag tyckte att vi borde gå på utsidan. När jag kollar kursen till Steves Klint så är det betydligt mer sydlig kurs än jag minns. Så det är bara att falla av på kursen lite ytterligare. Det går som tåget och tidvis är vi uppe på 7-8 knop med bara genuan.

När vi kommer till farledsseparationen vid Falsterbo så är det åter dags att försöka hitta ett hål mellan handelsfartygen. Efter lite zigzackande så kommer vi över. Vågorna är lite oberäkneliga och ibland kasar vi lite fram och tillbaka.

När vi är över farleden så börjar vinden att avta lite, helt enligt väderprognosen. Storseglet hissas och plötsligt skjuter vi fart igen. Efter ett tag ökar vinden på igen och vi får även in vågorna lite mer från aktern. Vid ett tillfälle var vi uppe i 9,6 knop. Det var som att segla en stor jolle som surfade fram på vågorna.

När vi kommer fram till Steves Klint så får vi lite sjölä och seglar bara på vinden. Det går fortfarande undan.

Vi känner att vi är rätt så nöjda med dagens segling. Vi funderade ett tag på om vi skulle gå vidare till Faxe Ladeplads istället för att gå in i Rödvig. Nu blev det Rödvig. När vi kommer dig så är det faktiskt rätt så fullt. Platserna inne i hörnet på den östra delen av hamnen har man plockat bort så nu kan man bara ligga längs med kajen. Förmodligen har man gjort så för att få plats med flera båtar men jag är inte riktigt säker på att ekvationen går ihop. Speciellt inte när båtägare står och säger att man inte får ligga utanpå dem. Vi upplevde tack och lov inte detta själva för jag skulle blivit vansinnig. Det tillhör vanligt hyfs att hjälpa andra när hamnen börjar bli full.

Vi snurrar runt i alla bassänger men kan inte hitta någon ledig plats utan att ligga utanpå någon annan. Det finns en kaj som är gulmarkerad och där det inte ligger några båtar alls. Längst ut på kajen finns en bit som inte är markerad med gul färg. Vi lägger oss där. Av en ren händelse träffar jag hamnkaptenen på kajen och han säger att det går alldeles utmärkt att ligga där vi lagt oss. Klockan 17 ligger vi förtöjda och nöjda med dagens seglats.

28 distansminuter på lite över 4 timmar är rätt så ok.

Vi plockar fram cyklarna och trampar iväg till livsmedelsaffären för att handla lite kvällsmat. Det blir kotletter och bearnaisesås. Resten har vi med oss i båten.
Allt avnjuts i sittbrunnen med ett glas rödvin.

Det kommer fortfarande in ytterligare båtar. Vinden har nästan avtagit helt nu och man hör fågelkvittret.