7 november, Vinterdvala.

För två veckor sedan så kom Hopplatofflan upp på land. Båttältet har kommit på och motorn är konserverad. Allt som måste finnas i en båt är transporterat hem till sin vinterförvaring. Nästa säsong skall vi skala ner på det som vi släpar med oss. Nu efter fyra säsonger så ser vi vad vi använder och vad som mest är hyllvärmare.

Det har varit en trevlig säsong med båten liggande i Eknäs i Blekinge under hela säsongen. Som Öresundsseglare kan man ju sakna skärgården. Blekinge är fint, inte överbefolkat på sommaren och det finns ändå många trevliga platser, vid brygga och vid klippa, trots Blekinges storlek.

Vad har gått sönder i år då? Hållaren till rorkultsförlängaren, den ena kulventilen till septitanken läckert som ett såll, väskan till gummibåten gav upp, regulatorn till gasflaskan slutade fungera och skärmen till plottern har plötsligt blivit väldigt liten…….

Vi testade också en ny WiFi-router i båten och mottagningen blev genast bättre. Den har även möjlighet till extern antenn.

Vi funderar på om vi skall sätta en radarstolpe på akter för att samla alla antenner och förbereda för en framtida radar. Plottern, som har krympt, funderar vi också på att byta. Vi får se om tomten har med ett hårt paket i sin säck.

Annars så har allt fungerar som det skall. En fantastisk säsong, en riktigt lång säsong som nu avslutats med en båt i vinterdvala. Men som vanligt så ar inte nästa säsong så långt bort!

Publicerat i På land | Kommentarer inaktiverade för 7 november, Vinterdvala.

23 – 25 september, Limhamn – Dragör – Limhamn.

Efter skola och jobb gav vi oss iväg på fredag kväll mot Dragör. Motvind och konstig strömsjö innebar att vi som även ett par andra båtar valde att gå för motor. Väl framme så hittar vi en plats på bryggnocken och därefter bär det upp på byn för att handla lite kvällsmat. Vi hittade ett bricka med diverse kallskuret som nog var tänkt för ett rejält smörgåsbord. Vi tog två och det varade hela helgen och blev över så vi hade när vi kom hem. Ett par flaskor  gott vin på ”tilbud” hittade vi också.

Lördagen bjöd på en frukoststart med frallor och en ost som luktade rejält trots att vi hade valt den milda varianten. Tur att den smakade bättre än den luktade.

img_2785 img_2790

Lördagen bjöd också på en rejäl promenad och faktiskt ett bad i havet, 18.2 grader stod det på skylten men det kände nog lite kallare. Under lördagen kom också Malmö Sjöscouter in med tre båtar i Dragör hamn. Vi var borta och hälsade på dem när det packade ihop båtarna efter dagens segling från Lomma till Dragör. På kvällen startar ”dunka-dunket” upp på Dragörfort. Det varar fram till 03.00 och då kan vi äntligen somna när tystnaden lägger sig över hamnen.

Söndagen bjuder på en fin hemsegling på förmiddagen. Vi börjar så smått att tömma ur båten. Det kanske kan bli en kort segling till innan Hopplatofflan skall upp.

Publicerat i Danmark, Segla | Kommentarer inaktiverade för 23 – 25 september, Limhamn – Dragör – Limhamn.

2 – 4 september, Ekenäs – Hanö – Abbekås – Limhamn.

På fredags eftermiddagen åkte jag och mina bröder till Ekenäs för att segla hem Hopplatofflan till Limhamn. Väderprognosen för helgen såg inte så kul ut då det förutspåddes motvind ner på östra sidan av Skåne som sen skulle vrida och bli motvind på södra sidan av Skåne.

Vi fick lastat båten och skruvat loss alla förtöjningar och fenderlisteri rask fart och runt halv åtta på kvällen kunde vi ta oss ut, via den smala rännan söder om Karön, mot öppet vatten utanför Gåsfeten. Kvällsmat fixas under gång. Lanternorna tänds. Rak motvind. Det blir till att köra motor mot Hanö. Genom att ta oss till Hanö redan på fredagskvällen räknar vi med att kunna sträcksegla ner längs kusten på lördagen. Klockan 23.30 ligger vi i Hanös hamn och en liten stund senare ligger vi i kojerna och sover gott.

Klockan ringer 06.00 på lördagsmorgonen. Efter snabb frukost bär det iväg för motor i motvind och motsjö. Efter två timmar vrider vinden så pass mycket att vi kan hålla kursen mot Simrishamn med alla segel satta. Efter en stund får vi börja ta in rev i seglen. Av och till rullas det ut och in segel. Som mest hade vi två rev i storseglet och 30 % rev i focken. Det blir en skumpig men trevlig segling ner mot Sandhammaren där vinden börjar vrida, så vi måste göra en 5-6 krysslag för att ta oss runt hörnet. När vi ligger där och kryssar så slår en tumlare följe med oss en bit. Den ligger precis framför båten en god stund. Väl runt hörnet kan vi nästan hålla mot vårt mål för lördagens seglingsetapp, Abbekås. Strax efter att solen har gått in glider vi in i Abbekås hamn.

DSC_0396 DSC_0399

Söndag är det dags att gå upp klockan 06.00 igen. Idag är det ingen vind alls så vi får till en början köra för motor. På vägen mot Falsterbokanalen hinner vi se en tumlare till och en säl som tittar nyfiket på oss samt en massa sill som hoppar och simmar förbi oss.

DSC_0403 DSC_0411

Plottern visar att vi nog skal hinna till broöppningen klockan 12 i god tid. Efter en stund så inser vi att det kanske till och med skall gå att nå fram till öppningen klockan 11.00. När vi kommer in i kanalen strax innan 11 så har bron inte öppnat än och den långa seglingen från Östersjösidan upp till bron tycks ta en evighet att avverka. Men, vi hinner.

DSC_0417 DSC_0419

Ute på Öresundssidan så blir det lunch och en fin segling mot hemmahamnen i Limhamn. Den totala tiden på sjön var 23,5 timmar, vilket känns som lite lång tid men det ger ändå en snittfart på lite över 5 knop. Ny är Hopplatofflan hemma på sin plats igen och vi hoppas att vi hinner segla henne i Öresund några gånger innan det är dags att ta upp henne för vintern.

Publicerat i Blekinge, Östersjön, Segla | Kommentarer inaktiverade för 2 – 4 september, Ekenäs – Hanö – Abbekås – Limhamn.

26 – 28 augusti, Ekenäs – Tromtö – Ekenäs.

Vi kom iväg lite sent på fredags kvällen men hann fram till Ronneby innan solen gick ner. Efter att vi hade burit ut alla väskor som behövdes för helgen segling, den sista här i Ronneby skärgård, så kunde vi avnjuta solnedgången.

DSC_0375På lördagen satte vi kursen mot Tromtö. Vi fick vänta 20 minuter på broöppningen vid Hasslö men därefter var det raka spåret till en ny favorit, Karlskrona Navigationssällskaps bryggan vid Tromtö. Vi förtöjer längst ut, precis som sist, då vi vet att vi har tillräckligt med vattendjup där. Vi passar på att bada. Nu är vattentemperaturen uppe på 20 grader igen. Härligt. Barnen passar på att köra runt med trampbåten. Ja, inte bara barnen för Jim måste givetvis också prova.

DSC_0378 DSC_0387

Det plockas björnbär och vi bakar en äpple, päron och björnbärskaka som vi avnjuter som efterrätt på kvällen efter vår båtpizza (igen).  Stämningen är hög i denna lilla vik. Det är många motorbåtar vid bryggan men även en handfull segelbåtar. Efter en fantastisk dag här på Tromtö så somnar alla snabbt och lugnet lägger sig över viken.

På söndagen så vädret inte lika trevligt ut. Vi hade bestämt oss att komma iväg så vi hann med broöppningen klockan 08.00. När klockan slog åtta så sog vi inga tecken på att bron skulle öppna. Åse ringde upp brovakten och tydligen var man tvungen att föranmäla öppningen klockan åtta. Oavsett så läste det sig galant. Åse hade knappt avslutat samtalet förrän bommarna gick ner över vägbanan och bron öppnades.

DSC_0388 DSC_0390

Väl ute på andra sidan såg himmelen väldigt dramatiskt ut. Det blixtrade och mullrade i fjärran. Vi plockade fram våra åskledare, fall i fall. När vi tråcklar oss ut i rännan så kommer plötsligt vinden. 17 m/s. Bara en kort pust ett par minuter sen avtar vinden, men mullret tilltar. Vi hinner nästan ända fram till Ronneby innan himmelen öppnar sig och regnet vräker ner.

Väl tillbaka på vår plats i Ekenäs packar vi ihop båten och avvaktar uppehållsväder så att vi kan ta oss in till bilen. Det här var den sista helgen med hela familjen i Ekenäs. Nästa helg seglar Jim hem båten till Limhamn.

Publicerat i Blekinge, I sjön, Ronneby, Segla | Kommentarer inaktiverade för 26 – 28 augusti, Ekenäs – Tromtö – Ekenäs.

12 – 13 augusti, Byrum – Ekenäs.

När vi vaknade var det en stilla och fridfull morgon. Trots att det bara var 15 grader i vattnet vågade sig vissa på ett  morgondopp. Förmiddagen ägnade barnen sig åt att lära sig köra gummibåten med utombordare. Efter ett tag hanterade de den riktigt bra. det enda som är kvar att träna på är den rätta knycken för att kunna starta motorn. Ibland kan det vara nog så svårt för oss vuxna. Oftast ackompanjeras draget i startsnöret med en del färgstarka svordomar.

DSC_0362 DSC_0369

När det började mulna på på eftermiddagen gick vi tillbaka till Ekenäs. På seneftermiddagen tog vi gummibåten över till Karön och promenerade runt den trevliga lilla strandstigen. Det är några imponerande hus här ligger.

På lördag morgon packade vi ihop Hopplatofflan för denna gången. Det är vår sista semestervecka och har vi tur så kanske det kan bli en helg till här i Ronnebyskärgård innan vi skall segla hem båten i början av september.

Publicerat i Blekinge, Kryssarklubbens boj, Okategoriserade, Ronneby, Segla | Kommentarer inaktiverade för 12 – 13 augusti, Byrum – Ekenäs.

11 augusti, Ekenäs – St Ekön – Byrum.

Vi vaknade tidigt och stack iväg till St Ekön direkt efter att vi varit borta vid servicebryggan och tömt toatanken. Det är en fin morgon och det blåser kanske 5 m/s. När vi kommer dit så är det ingen vid hamnen så vi kan välja var vi vill lägga oss. Vi tar innersta bojen på östra sidan av den lilla hamnen för att få lite sjölä. Barnen vaknar och vi äter frukost i sittbrunnen i den fina morgonsolen.

DSC_0297 DSC_0302

Efter det så passar vi på att utforska ön lite innan det utlovade regnet skulle komma efter lunch. Med regnet kom vinden. Det blåser 12-13 m/s och vinden går över på nord. Inte den bästa vinden där vi ligger men den avtar lika fort som den kom och går tillbaka på väst-sydväst.

DSC_0320 DSC_0341

På kvällen lämnar vi St Ekön och går till kryssarklubbens boj vid Byrum. Det blir en fantastiskt fin kväll med solnedgång i väster och månen i öster.

Publicerat i Blekinge, Kryssarklubbens boj, Ronneby, Segla | Kommentarer inaktiverade för 11 augusti, Ekenäs – St Ekön – Byrum.

10 augusti, Ekenäs.

Det mojnade visserligen under natten men på morgonen så blåste det friskt igen och vi valde att ta en lugn dag i hamn.

Publicerat i Blekinge, Ronneby, Vid bryggan | Kommentarer inaktiverade för 10 augusti, Ekenäs.

7 – 9 augusti, Ekenäs.

Väderprognoserna lovade ostadigt väder de kommande dagarna. Hur som helst så skulle vi hämta Axel och Ebba i Göteborg på söndagen så då kunde vi ändå inte segla.

Med måndagen så kom blåsvädret och vi bestämde oss för att ta bilen och hälsa på goda vänner här i Blekinge.

På tisdags morgon var det dags att fira vårt födelsedagsbarn Ebba, med sång presenter och fullt signalställ eller stor flaggning (beroende på vem man frågar). Tårta är beställd på konditori Contan i Ronneby och födelsedagsmenyn är spikad. Blåsten viner fortfarande i masten.

Publicerat i Blekinge, Ronneby, Vid bryggan | Kommentarer inaktiverade för 7 – 9 augusti, Ekenäs.

6 augusti, Tjärö – Ekenäs.

Vi gick relativt tidigt från Tjärö. Ankaret satt som berget, som vanligt, men med lite back på båten så lossnade ankaret. Den här gången fick vi inte med stora delar av botten upp. Segel hissades och vi gled iväg i 6 knop mot Ekenäs. Framme vid Karö tar vi västra inseglingen in till vår båtplats. Väl förtöjda vid bryggan så kommer det utlovade blåsvädret.

Publicerat i Blekinge, Ronneby, Segla | Kommentarer inaktiverade för 6 augusti, Tjärö – Ekenäs.

5 augusti, Saltärna – Tjärö.

Efter morgonbad och frukost gick vi vidare till Tjärö. Vi hade väl förväntat oss att den värsta semesterruschen skulle vara över här i skärgården. Inte för att det varit någon speciell trängsel men visst har man kunnat märka at det varit väsentlig fler båtar i juli än i juni. Vi förväntade nog oss att många skulle börjat jobba nu men någon vecka in i augusti är det väl rätt så många som fortfarande har semester.

Bryggan vid Tjärö har tidigare varit rätt så tom när vi kommit dit men denna gången låg här ändå fem båtar. Senare på kvällen blev här helt fullt med undantag av några platser på nocken.

Den nya restaurangen är inte klar än men kommersen är i full gång på det stora trädäcket i anslutning till färjebryggan. Efter en promenad runt ön så passar vi faktiskt på att sätta oss där och avnjuta vars sitt glass väl kyld rosévin. vi hoppas fortfarande att detta kan bli något positivt, men det får väl tiden utvisa.

På kvällen så plockades dragspelet fram i grannbåten och det spelades Evert Taube vid bryggan på Tjärö.

Publicerat i Blekinge, Segla | Kommentarer inaktiverade för 5 augusti, Saltärna – Tjärö.