Torrläggning.

I slutet av september tog vi upp Hopplatofflan och avslutade därmed seglingssäsongen 2015. Det var en bra och spännande sommar och den största upplevelsen var nog när tumlarna simmade framför bogen på Hopplatofflan. Mindre kul var givetvis motorhaveriet i Stege men det fick ändå en bra slut. Men totalt sett har det varit en mycket bra sommar.

Därför var det rätt så drygt i år att iordningställa Hopplatofflan för vintern. Vi hade gärna förlängt säsongen lite till men då vi har beställt en ordentlig täckning till båten och den behövde ”mallas” upp och sys så behövde båten komma upp lite tidigare.

I år har vi också satt in ett par stora, egentillverkade torrbollar i båten som en extra åtgärd för att sänka fukten inuti båten. Två durkslag, två hinkar, en 25 kg säck vägsalt (inte tösalt) från Granngården (den kommer räcka i flera år) och sen har man ett par utmärkta torrbollar. Alla ventiler och öppningar skal givetvis täppas till så gått det går.

Hur blev täckningen? Jag tycker det blev riktigt bra! För den som är intresserad så är det ”Kapell och Annat” som sytt den.

IMG_2209 IMG_2210

Så nu skall vi bara vänta några månader till det är dags att sjösätta igen. Lite mindre reparationer och förbättringar har vi under vintern men det blir ju lite lättare nu när vi har ett ordentligt väderskydd över Hopplatofflan.

Publicerat i På land | Kommentarer inaktiverade för Torrläggning.

29 augusti, Dragør – Limhamn.

Förmodligen tog den friska luften och regnet hårt på oss för vi sover till klockan tio. Efter frukost går det iväg till badbryggan för att prova vattentemperaturen. Det går rätt så snabbt. Det är nog mest Axel som tycker det är roligt att bada. Ebba som annars älskar att bada kommer snabbt upp.

Sen blir det promenad upp i byn där ”sillens dag” firas. Efter lunchbeslutar vi oss för att segla tillbaka till Sverige då väderprognosen varslar om sämre väder. Det blir en bra segling men det är fortfarande mycket ström vilket man får tänka på när man tar ut kursen till Limhamn. Med tanke på strömmen väljer vi också den stora öppningen i Öresundsbron för att ha lite manöverutrymme.

Publicerat i Danmark, Dragör, Öresund, Segling | Kommentarer inaktiverade för 29 augusti, Dragør – Limhamn.

28 augusti, Limhamn – Dragør.

Solen sken och vinden var bra, runt 7 m/s, när vi lämnade Limhamn denna fredagseftermiddag. Vi hade inte kommit så långt när vi såg att det tornade upp mörka moln över Danmark och vi hade tyvärr kurs rakt mot dem. Detta var inget som man hade lovat på väderprognosen.

IMG_2197 IMG_2200

Vi passerar Öresundsbron och strax sydöst om Pepparholmen så försvinner Danmark helt i en grå gröt. Plötsligt börjar det regna och vinden ökar markant samtidigt som den vrider mot. Mycket stark ström 1,5 knop gör att vi har ännu svårare att hålla kurs och samtidigt segla. Till sist startar vi motorn när vi når Drogdenrännan. Då är det bara någon sjömil kvar.

Vi kommer in i lystbådhavnen och hittar efter lite letande en bra båtplats på den innersta bryggan. Förtöjningarna kommer i land och när båten väl ligger tryggt förtöjd så bryter ovädret upp och solen tittar fram.

Publicerat i Åska, Danmark, Dragör, Öresund, Segling | Kommentarer inaktiverade för 28 augusti, Limhamn – Dragør.

22-23 augusti, Baddagar.

I helgen passade vi på att åka ut och bada från båten. Det är faktiskt något vi knappt gjort i år. Jag fick möjlighet att inspektera botten och propeller avseende påväxt men det såg bra ut. Återigen har propellern klarat sig bra genom att bara vara omålad men infettad i vattenfast fett.

När Sundlink, som byggde Öresundsbron, avetablerade sin arbetsplats i Norra hamnen så fick jag ett helt gäng uppblåsbara Baltic flytvästar. De flesta har jag gett bort genom åren men två hade vi kvar. Nu passade vi på att testa dem för att se om det var något vi skulle kunna använda vid vackert väder. I hårt väder föredrar vi våra vanliga flytvästar med inbyggd säkerhetssele.

Gissa om vi blev förvånade när flytvästen blåstes upp som den skulle. Kolsyrepatronerna var stämplade 1995 och den lilla bobbin, smältsäkringen som gör att patronen löser ut när man trillar i vattnet var stämplat 1997. Nu skall vi bara packa om dem och sätta i ny bobbin och kolsyrepatron så har vi ett par fungerande uppblåsbara flytvästar.

Publicerat i Öresund | Kommentarer inaktiverade för 22-23 augusti, Baddagar.

14 augusti, Dragør – Limhamn.

Igår kväll började det att friska i och väderprognosen visade ett par dagar med rätt så friska vindar från öst. Tidvis upp till kulingstyrka. SMHI gick ut med en klass 1 varning för Öresund.

När vi ätit frukost och vänt upp och ner på alla argumenten mot att segla eller att stanna kvar så beslutade vi oss till sist att ge oss iväg på en kryss mot Limhamn. Då vi låg ytterst på bryggan och pressades mot sidan hela tiden så förhalade vi oss akteröver så att vi kunde lägga oss längs med pålarna och få fören mot vinden. Mitt i denna manöver fastnade styrbordslanterna i en påle och gick därmed hädan. Vi har länge undrat när detta skulle hände för lanternorna sitter otroligt dumt och risken är uppenbar att de kommer att ta stryk. Nu har man en ursäkt att köpa de mindre LED-lanternorna som skall klara en smäll lite bättre. Det var också ett bra tillfälle att visa barnen varför vi hela tiden tjatar om att man skall vara försiktiga med att sticka ut fingrar, händer och fötter vid tilläggning. Det är stora krafter som kan göra mycket skada. Det är lite mycket prylar som börjar gå sänder nu. För några dagar sen gick uppställningsbeslaget till vädringsluckan i glasrutan sönder. Något senare så börjar varvtals- och gångtidsräknaren att strula.

IMG_2187 IMG_2188

När vi väl kommer ut ur hamnen så tar motorn oss bara fram i 2-3 knop i motvinden och motvågorna. Så vi rullar ut en bit av focken och gör 6-8 knop. Vinden blåser mellan 9 och 15 m/s. Ett tag sitter Ebba framme på ruffen för om masten med säkerhetsselen på och är stormförtjust i vågorna som sköljer över. Efter ett antal krysslag kan vi så småningom angöra vår hemmahamn och därmed avsluta sommarens seglingssemester. Förhoppningsvis kommer det några fina helger här i augusti och i september men då vi har en del större projekt i vinter så vill vi inte ta upp båten för sent.

Det har i alla fall varit två bra seglingsperioder med väldigt lite vatten under kölen. Först Stralsund och Bøgestrømmen och sedan Roskilde fjorden. Ibland hade vi inte mer än några centimeter mellan botten och köl.

Publicerat i Danmark, Dragör, Öresund, Segling, Semester | Kommentarer inaktiverade för 14 augusti, Dragør – Limhamn.

13 augusti, Skovshoved – Dragør.

Av naturliga skäl blev det sovmorgon idag. Vi kom först iväg vid tiotiden. När vi passerar Köpenhamn så ligger kryssningsfartyget Queen Elizabeth vid kajen.

Så småningom angör vi Dragør och efter tre försök så hittar vi till siste en plats. Den första var för smal och den andra kunde man inte ligga på på grunda av kommande kappseglingar. Den tre tredje, för ändan av bryggnocken gick det bra.

Lunch och sedan bad. Tröttheten sitter i lite efter gårdagen för alla vill bara ta det lugnt idag. När vi äter kvällsmat kommer Queen Elizabeth puttrande förbi i Drogdenrännan precis utanför hamnen.

Publicerat i Danmark, Dragör, Öresund, Segling, Semester | Kommentarer inaktiverade för 13 augusti, Skovshoved – Dragør.

12 augusti, Råå – Skovshoved.

Vi kom iväg vid halv åtta tiden och kunde strax sätta segel för en fantastisk slörsegling mot Skovshoved. Lite gråmulen himmel men annars behagligt väder följde oss på vägen. När vi kommer fram till Skovshoved, vid halv elva, så känner vi inte riktigt igen hamnen. Det är fem år sedan vi var här sist. Nu har man byggt ut hamnen till dubbel storlek. Ja visst arbete pågår fortfarande. Vi hittar en plats någonstans i mitten av hamnen.

Efter lunch så tar vi på oss ryggsäcken som är fylld med dricka, mackor och frukt och börjar den efterlängtade, av barnen mest, vandringen till Bakken. Vi är framme runt halv ett och efter att Axel och Ebba fått var sitt turband/åkband så åker de tills de inte orkar mer.

IMG_2173 IMG_2175

Ett par av attraktionerna åkte de tio gånger. Det var mest de olika berg och dalbanorna som lockade. Trötta så vandrar vi åtta timmar senare tillbaka till Skovshoved. Tillbaka till Hopplatofflan för att få en natts välförtjänt sömn.

Publicerat i Danmark, Segling, Semester | Kommentarer inaktiverade för 12 augusti, Råå – Skovshoved.

11 augusti, Råå.

Åskan mullrade och regnet porlade ner på morgonen så beslutet att stanna en dag till i Råå och ta sovmorgon var inte särskilt svårt. Efter frukost och när regnet lättade tog vi en kombinerad hallonplockar och geocachingtur. Hallon hittade vi men geocacharna var svårare att hitta. När vi kom tillbaka till båten tog vi återigen gummibåten ut ur hamnen för att bada från den. Annars en dag som gått med att ta det lugnt.

Imorgon skall vi försöka ta oss till Skovshoved och sen gå på Bakken men det är en annan historia.

Publicerat i Åska, Öresund, Semester | Kommentarer inaktiverade för 11 augusti, Råå.

10 augusti, Gilleleje – Råå.

Lite efter åtta kom vi iväg från Gilleleje med kursen satt mot Råå. Ingen vind och 0,2 knop motström gjorde valet relativt enkelt att starta motorn. I maklig takt, cirka 5 knop, går vi längs med Sjællands nordkust relativt nära land. Så pass nära att man kan få lite heminredningstips från de stora strandvillorna, åtminstone om man använder kikare.

DSC_0394 DSC_0399

Strax norr om Kronborg så ser vi igen tumlare. Inte som härom dagen när de under fem minuters tid simmade framför stäven på Hopplatofflan. Idag verkade det också vara två, kanske tre stycken, som kom upp till ytan femtio meter från båten.

DSC_0403 DSC_0404

Innan vi kan förtöja i Råå så måste vi passera färjorna och handelsfartygen vid Helsingborg och Helsingør. Lite zick och zackande så kom vi igenom denna gången också. Innan lunch så låg vi förtöjda i Råå. Vi gjorde först ett försök att hitta lediga platser uppe i ån men där fanns inga, åtminstone inte som passade vår bredd och vårt djupgående. Så vi girade runt in i småbåtshamnen och hittade gott om platser.

Efter lunch så tog vi gummibåten och for ut en bit söder om hamnen och kastade ankare. Sen badade vi från gummibåten. Detta var en ny upplevelse för barnen men de tyckte var riktigt roligt att dyka under gummibåten och dra sig längs med ankarlinan ner till botten.

Publicerat i Danmark, Öresund, Segling, Semester, Tumlare | Kommentarer inaktiverade för 10 augusti, Gilleleje – Råå.

9 augusti, Gilleleje.

Födelsedag! Ebba uppvaktades med födelsedagssång och presenter på sängkanten och signalställ i masten. Efter att presentöppningen var avklarad så åt vi födelsedagsfrukost i sittbrunnen. Frallor med goda tillbehör blev det.

Till lunch hade Ebba beställt pannkakor och jordgubbar med vispgrädde. Därefter blev det bad och en allmän “ta-det-lugnt-dag” med pyssel, bokläsning, lek med presenterna, mera bad, fånga krabbor och grillning på kvällen med goda tillbehör. Sammantaget så blev det en bra födelsedag helt i nivå med den 2012 på Hanö.

Publicerat i Danmark, Krabbor, Semester | Kommentarer inaktiverade för 9 augusti, Gilleleje.