God Jul och Gott Nytt År från Hopplatofflan med besättning!

Vi vill önska alla som följt vår blogg i år en riktigt god Jul och ett Gott Nytt År!

Vi ses nästa sommar!

Publicerat i Segling, Sommar | Kommentarer inaktiverade för God Jul och Gott Nytt År från Hopplatofflan med besättning!

Vinterklar

Nu är Hopplatofflan vinterklar. Hon lyftes upp ur sjön för någon vecka sedan. Motorn har konserverats och allt har tagits hem som kan ta skada av att var kvar i båten under vintern. Det tar lite tid att gå igenom checklistan för vinteridet. Alla kranarna och ventiler skall öppnas, tankar och varmvattenberedare måste tömmas, båten skall torkas ur ordentligt.

Idag kom så pressningen på. Det slutliga vintertäcket. Nu är det bara att vänta de här förargliga fyra månaderna innan man känner att våren är i annalkande.

Publicerat i Höst, På land | Kommentarer inaktiverade för Vinterklar

21 september, Ishöj – Limhamn

Regntunga skyar hängde över himlen tidigt på morgonen. Lagom till vi vaknade så sprack de och släppte sin nederbörd över hamnen. Det såg ut att bli en dryg och våt hemsegling. Efter frukost plockade vi fram ”det tunga sjöstället” och begav oss ut på Öresund, eller Kögebukten, igen. Tack och lov lättade regnet efter några sjömil och strax söder om Amager så kom även vinden så att vi kunde hissa segel. Vi gjorde sex knop genom vatten men bara fyra över botten så strömmen satte mot med två knop. Eller rättare satte i sidan så vi trycktes söderöver hela tiden.

DSC_0659 DSC_0664

När vi äntligen kom upp till Öresundsbron så gick strömmen så starkt där att vi var tvungna att starta motorn för att komma igenom.

Detta var förmodligen årets sista segling då det inte finns några ”lediga helger” den närmsta tiden. Tanken har lockat oss att ha Hopplatofflan i sjön över vintern men vi känner att det är en del saker vi behöver se över på båten i vinter så det lutar nog åt att hon åker upp på torra land om några veckor.

Publicerat i Danmark, Höst, I hamn, Öresund, Segling | Kommentarer inaktiverade för 21 september, Ishöj – Limhamn

20 september, Limhamn – Ishöj

Vi hade hoppats på bra väder till helgen , men så blev det inte. När vi ändå hade flyttat ner  i båten på fredagskvällen så beslutade vi oss för att bege oss iväg till Ishöj, även om sikten var rejält nersatt och vinden lyste med sin frånvaro. Väderprognosen sa att diset/dimman skulle lätta under förmiddagen. Sikten var ändå et par sjömil så det var ju inte som att segla i gröt.

När Limhamn väl försvann i dimman så insåg vi att det kanske inte var så dumt att slå på ”AIS-radarn”. Speciellt när vi skulle korsa Flintrännan och Drogdenrännan. Som vanligt så fungerar det inte när man väl behöver det. Förmodligen var det en uppdatering på datorn som gjort att AIS-signalerna inte gick fram. Efter att ha installerat om drivrutinen för usb-anslutningen så fungerade allt som det var tänkt, men då hade vi redan hunnit passera Flintrännan.

På vår tur söder om Amager så slår en liten nyfiken och trött fågel oss följe. Det är en Kungsfågel (latin: Regulus regulus). Den landar flera gånger på båten och är nästan framme och äter ur handen på Ebba. Vid ett tillfälle höll den på att flyga ner i båten men efter en förvirrad färd under sprayhooden så hittade den ut igen.

DSC_0635 DSC_0638

När vi närmar oss Ishöj i diset så undrar man som vanligt var de har placerat bottengarnen. Måste vi hålla oss till den markerade inseglingen eller kan vi skära hörnen lite. Vi tog det säkra före det osäkra och höll oss på kanten av området för bottengarn.

Väl framme i Ishöj hittar vi en plats som passar oss, utan att vi behöver dra på gasen, rätt så långt in i den ”mellersta bassängen”. Förtöjda och tryggt i hamn så är det dags med en promenad bort till konsthallen Arken. De har just nu en liten ”utställning” där barn får lov att skapa sina egna konstverk. De får teckna, klistra, rita på väggar och golv helt hämningslöst.

DSC_0644 DSC_0649

När vi kommer tillbaka till Hopplatofflan spricker diset upp och det blir en riktigt fin kväll.

Publicerat i Danmark, Höst, Öresund, Segling | Kommentarer inaktiverade för 20 september, Limhamn – Ishöj

15 augusti, Badtur med tillhörande segling

På eftermiddagen gick vi ut trots att åskmolnen drog upp både norr och söder om oss. Efter några minuters motorgång kastar vi ankare utanför Sibbarb. Det är första gången vi ligger för ankare med den nya, lite längre, kättingen. Nu har vi 50 meter multiplaitlina plus 6 meter kätting. Det blir lite tyngre att dra upp men samtidigt är det viktigt att man kan lita på att ankaret håller.

Bad blev det. Det är fortfarande 22 grader i vattnet så en skön simtur hann jag med. Jag fick också på cyklop och snorkel för att kolla hur botten och propeller ser ut. Hopplatofflan har ju legat i sen 25 mars och hon har bara fått en strykning med bottenfärg utom på roder och köl där det faktiskt blev två strykningar. Det fanns antydan till havstulpaner i förskeppet på babords sida. I övrigt såg det bra ut med endast ett tunt lager grönt slem på rodret. Propellern var helt fri frun tulpaner och växter så nästa år kommer den att få samma behandling – polering och smörjas in i vattenfast fett.

Efter badet ville Axels kompis, som var på en segelbåt för första gången, att vi skulle sätta segel. Så vi satte storseglet och rundade en fyr vid Flintrännan. Det var bra vind, 8-12 m/s och vi hade slörsegling både ut och in då strömmen satte söderöver med en knapp knop.

Publicerat i Öresund, Segling, Sommar | Kommentarer inaktiverade för 15 augusti, Badtur med tillhörande segling

11 augusti, Dragör – Limhamn

Det har blåst rejält under natten och nu på morgonen står vi vid ett vägskäl. Vi har fortfarande några semesterdagar kvar men ett antal lågtryck är på väg över oss. Vi skulle kunna gå söderöver till Köge, Rödvig, Faxe ladeplads eller Prästö men riskerar då att bli inblåsta med allt vad det innebär så här i slutet på semester och precis när skolorna starar.

Därför var det inte så svårt att ta beslutet att segla hem till hemmahamnen och avsluta denna seglingssemestern några dagar i förtid.

DSC_0620 DSC_0621

När vi gick ut från Dragör, klockan 07.00, så blåste det 7-8 m/s sydväst men när vi inte hade lä av land längre så låg vinden runt 10-13 m/s. Med endast genuan ute så blev det en härlig slör till Limhamn. Oftast låg vi runt 7-8 knop. Söder om Öresundsbron var sjön lite gropig och båten rullade fram och tillbaka. Väl under bron lugnade sjön ner sig och vi kunde angöra Limhamn tjugo över åtta på morgonkvisten.

Publicerat i Danmark, Öresund, Segling, Skåne, Sommar | 1 kommentar

10 augusti, Råå – Dragör

Vädret hade lugnat ner sig lite idag och vi kom iväg innan nio. Det blev motorgång fram till Ven och därefter en sträcksegling fram till Skovshoved endast avbruten av ett par krysslag för för att värja sig för ett stort tankfartyg och två gigantiska bulkfartyg. Vinden friskade i och vred mot så vi startade motorn för att ta oss ner genom Kongedybet till Dragör. På vägen in till Dragör började vågorna bli lite besvärliga och spolade över vid ett par tillfällen. Till exempel just när Åse skulle hänga ut fendrarna.
På kvällen friskar det i ännu mer och det varnas för kuling i Öresund. Vi ligger i alla fall tryggt förtöjda för natten. Sen får vi se vad morgondagen bär med sig i väderväg.

Publicerat i Danmark, Öresund, Segling, Skåne, Sommar | Kommentarer inaktiverade för 10 augusti, Råå – Dragör

9 augusti, Råå

Födelsedag, fullt signalställ, SM i Starbåt och Ven runt stod på dagens meny. Vi ligger kvar i frihamnen Råå, hela signalstället är hissat och vi sjunger födelsedagssång för Ebba på morgonkvisten. Som ett vilddjur öppnar hon paketen.

När vi sitter i sittbrunnen och äter födelsedagsfrukost, frallor med apelsinmarmelad, så inser vi att det tydligen är någon kappsegling på gång här i Råå idag. Det visar sig att det faktiskt är två, SM i Starbåt (dessa härliga båtar) och Ven runt. Först går starten för Ven runt och sedan är det Starbåtarnas tur: Det blåser friskt och det känns som om Starbåtsseglarna har en del att stå i. En stackare lyckas segla rakt in i piren när  de skulle ta sig in i hamnen.

Nu verkar det komma en period med ostadiga dagar. Barometern faller och vi får se vart vi tar vägen härefter. Även om det är varmt så känns det nästan som om hösten börjat förbereda sitt intåg. Hoppas bara det är tillfälligt.

Publicerat i I hamn, Öresund, Skåne, Sommar | Kommentarer inaktiverade för 9 augusti, Råå

8 augusti, Höganäs – Råå

Vi lämnade Höganäs med siktet inställt på Råå. Strax utanför Höganäs hamn hissade vi segel och kunde sträcksegla  ut till djupare vatten för att sedan falla av ner mot Helsingborg. Fram till Domsten gick det bra men sen tog vinden slut. Styrman Strömming skötte rodret medan vi kastade i en lång lina efter båten och passade på att bad på väg ner genom sundet.

Från Domsten till Råå, som vi angjorde runt halv tolv, blev det motorgång. Vi hittade en bra plats vid södra piren med badplats precis utanför.

Publicerat i Öresund, Segling, Skåne, Sommar | Kommentarer inaktiverade för 8 augusti, Höganäs – Råå

7 augusti, Gilleleje – Höganäs

Vi skulle egentligen ha tagit oss till Hallands Väderö men då man lovat mestadels sydliga vindar de närmsta dagarna, vilket inte är den bästa vinden när man skall ligga i Kapellhamn,  så valde vi att Öresundshoppa lite. Vi gick tvärs över till Höganäs. Men först….skulle vi ta oss ut från den trånga båtplatsen i Gilleleje. Det gick bra och vi hissade segel strax utanför hamnen. Svag vind från norr, som ökade på vägen över, gjorde att vi ökade farten från initialt 2 knop till 6,5 knop när vi närmade oss hamnen i Höganäs. På vägen över korsades vår kurs av ett antal stora handelsfartyg.

Väl framme hittade vi en plats, efter att först ha provat en som var för smal, en bit in i hamnen väldigt nära badplatsen. Efter en liten tur ”på stan”, med den obligatoriska hamnglassen, så testade vi badmöjligheterna här i Höganäs. Betyget från barnen är godkänt med beröm.

Publicerat i Öresund, Segling, Skåne, Sommar | Kommentarer inaktiverade för 7 augusti, Gilleleje – Höganäs