22 augusti, Hallands Väderö – Råå

Vi vaknade tidigt idag. Efter frukost med med björnbär från ön så var det dags att se om vi kunde komma ifrån vår ankarplats vid klipporna. Ekolodet visar 1,8 meters djup. Hopplatofflan sticker 1,85 med tomma tankar. Lastad sticker hon förmodligen 1,90 meter. Hela natten hade båten gungat behagligt och det är ju en bra indikation på att den inte står på grund.

Det var inga problem att ta sig ut. Långsamt halade vi in akterankaret, tog upp det och la i fram på motorn. Sakta tuffar vi ut ur Sandhamn. När vi kommit ut drar vi på gasen och Hopplatofflan gör 3 knop….när hon borde göra 5 knop. Mycket förbryllade försöker vi lägga i backen för att få bort tång från  propellern men ingen förändring.

Vinden kommer och vi hissar segel och sätter kurs mot Kullen – denna världsändens “Kap Horn”. Efter ett antal krysslag så kan vi runda Kullen och falla av söderut i Öresund. I höjd med Höganäs sätter vi gennakern för första gången. Det är en härligt färgglad gennaker i “Miami Vice färger” – en riktig 80-talsnostalgi.

DSC_009 DSC_011

Några sjömil norr om Helsingborg dör vinden helt och vi plockar ner gennakern och startar motorn men båten kommer fortfarande inte upp i mer än 3 knop. När vi passera ett sjömärke inser jag att det var ett helt år sedan jag seglade i Öresund sist. Att det kan gå mycket ström här är ju en självklarhet för de flesta som seglar i sundet. Detta hade jag helt glömt bort…eller förträngt. Det är säkert 1-1,5 knop motström. Men vi borde ändå gått fortare än 3 knop. Inget att göra åt nu, vi får tuffa vidare i denna farten eller hoppas att det kommer mer vind.

Precis innan Helsingborg får vi sällskap av en tumlare igen. Tre gånger dök den upp bredvid båten för att sedan försvinna igen.

Till sist kommer vi fram till Råå. Jim tar på sig badbyxor och cyklop för att dyka ner och se om det är något fel på propellern. Och det är det – alla propellerbladen och stora delar av s-drevet är täckta med stora havstulpaner, trots att den är målad med bottenfärg.

Efter ett antal dyk ner under Hopplatofflan beväpnad med en kniv blev propellern ren igen. Hoppas det räckte. Vi får se om det fungerar imorgon. Då skall vi segla den sista etappen ner till Limhamn.

Det här inlägget postades i Båtfix, Öresund, Segling, Sommaren 2013. Bokmärk permalänken.