Månadsarkiv: juli 2013

19 juli, Varberg

Idag blåste det – igen – det blåste mycket. När man sitter här i sittbrunnen och tittar tillbaka på veckan som varit så var det definitivt rätt val vi gjorde när vi seglade ifrån Gottskär mitt i natten här i … Fortsätt läsa

Publicerat i Sommaren 2013, Varberg, Västkusten | 1 kommentar

18 juli, Varberg

Idag blåser det också. Barnen fångar krabbor och badar på förmiddagen medan vi gör i ordning båten och börjar lasta in packningen i bilen. Ebba får ett nytt fiskespö då hennes gamla fiskespö inte fungerar något vidare. På eftermiddagen testar … Fortsätt läsa

Publicerat i Krabbor, Sommaren 2013, Varberg, Västkusten | Kommentarer inaktiverade för 18 juli, Varberg

17 juli, Varberg

Idag ville Axel besöka Getteröns naturrum så efter frukost begav vi oss dit. Man har tydligen byggt om. Även om det inte är så stort så är det intressant. Speciellt om man är intresserad av fåglar. Efter lunch så tog … Fortsätt läsa

Publicerat i Sommaren 2013, Varberg, Västkusten | Kommentarer inaktiverade för 17 juli, Varberg

16 juli, Varberg

På förmiddagen blåser det fortfarande mycket så det blir stortvätt idag. Det är en rätt så komisk syn när man ser alla tvättlinor på kors och tvärs på Hopplatofflan med fladdrande tvätt. Det mojnade framåt eftermiddagen och solen sken från … Fortsätt läsa

Publicerat i Sommaren 2013, Varberg | Kommentarer inaktiverade för 16 juli, Varberg

15 juli, Gottskär – Varberg

DMI hade utlovat ett hål i blåsandet mellan 03.00 och 08.00 så vi hade satt klockan på väckning till 03.00. Jag vaknade en halvtimme innan och kollade av prognosen ännu en gång. Vindmätaren sa att det bara blåste 4-6 meter … Fortsätt läsa

Publicerat i Segling, Sommaren 2013, Varberg, Västkusten | Kommentarer inaktiverade för 15 juli, Gottskär – Varberg

14 juli, Gottskär

Idag skulle Axel och Ebba få besök av kompisar från dagis och skolan. Vi började med krabbfiske. Efter ett tag så hade de fångat ett 30-tal krabbor i olika storlekar. På vägen tillbaka till båten passade vi på att leta … Fortsätt läsa

Publicerat i Krabbor, Sommaren 2013, Västkusten | Kommentarer inaktiverade för 14 juli, Gottskär

13 juli, Donsö – Gottskär

Vi var iväg klockan 07.00 idag. Havet låg blankt och vi gick till en början för motor när vi lämnade Donsö med siktet inställt på den ”sista” utposten i södra skärgården – Valö fyr. Strax efter Valö börjar vinden komma … Fortsätt läsa

Publicerat i Segling, Sommaren 2013, Västkusten | Kommentarer inaktiverade för 13 juli, Donsö – Gottskär

12 juli, Hälsö – Donsö

Vi fortsatte söderöver idag till Donsö. Donsö har mer karaktär av en fiskehamn än de andra hamnarna vi har besökt. I närheten fanns i alla fall en liten badplats där barnen kunde plaska runt ett tag. Ebba flöt på rygg … Fortsätt läsa

Publicerat i Segling, Sommaren 2013, Västkusten | Kommentarer inaktiverade för 12 juli, Hälsö – Donsö

11 juli, Nordön – Hälsö

Idag var vädret bättre och vi gav oss iväg söderöver. På vägen från Nordön ner mot Hälsö märkte vi att semestrarna hade börjat på allvar. Ett pärlband av båtar som skulle söder eller norröver gick både inomskärs och utomskärs. Vår … Fortsätt läsa

Publicerat i Krabbor, Segling, Sommaren 2013, Västkusten | Kommentarer inaktiverade för 11 juli, Nordön – Hälsö

10 juli, Nordön

Det blåste ordentligt inatt men vi låg bra här i hamnen. När vi ätit frukost så bar det iväg till Marstrand. Vi tog bussen från Nordön till Marstrand, en resa på 12 minuter. Bussen stannar precis bredvid färjan som går … Fortsätt läsa

Publicerat i Sommaren 2013, Västkusten | Kommentarer inaktiverade för 10 juli, Nordön