19-21 april

Nu var det dags att åka iväg till Hopplatofflan igen. Vi satte oss i bilen fredag eftermiddag och styrde mot Varberg.

På vägen till Varberg stannade vi till för att äta kvällsmat i Laxbutiken söder om Falkenberg. Axel tyckte detta var ett favoritställe och ville gärna hit och äta igen. Har vi tur så behöver vi kanske inte besöka fler Mc Donalds.

Väl framme vid båten kånkade vi ut alla väskor till båten och började installera oss.

Vattentanken kunde nu fyllas och vi kunde alla förundras över att vi hade rinnande vatten i båten. Vad som var helt ofattbart var att vi nu även har varmvatten i båten. Den gamla vanan att när man ändå skall koka upp vatten se till att hälla över varmt vatten på termos kommer nog att sitta kvar ett tag.

När barnen krupit ner i sina sovsäckar för att titta på en film så passade Åse och jag på att döpa om båten genom att klistra dit det nya namnet, säga några väl valda ord till kung Neptun och hälla en skvätt champagne i havet, en skvätt på båten och resten i magen.

Efter en skön natt med varmt och gott i båten så vaknar vi på lördag morgon och börjar dagen med en enkel frukost.

Förmiddagen ägnas åt en del båtpyssel. Bland annat ser vi till att eluttaget vid pentryt fungerar. Vi passar också på att dra en slang i kölsvinet från havsvattenintaget fram till pentryt så att det skall gå enkelt att koppla in havsvattnet när vi väl har skaffat pumpen. Samtidigt passar vi på att torka ut kölsvinet.

Vi har även passat på att köpa en solcell som skall ligga på luckgaraget. Efter att ha testat den på plats så återstår bara att hitta en lämplig väg för kabeldragningen. Vi lär behöva solceller och kanske även ett extra batteri för alla pumpar, instrument och lampor drar rätt så mycket ström i jämförelse med vår gamla båt. Det måste det göras en ”el-sanering” i båten så att vi får en bättre balans mellan ström-in och ström-ut.

Runt lunch tuffade vi ut ur hamnen för att efter en stund hissa segel så att även Åse, Axel och Ebba fick känna på båten under segel. Som tidigare så gör hon god fart även i svag vind.

När vi skulle in på vår tillfälliga hamnplats så blev vi varse att Hopplatofflan inte betedde sig som Taramontana. Kombinationen av sidvind och ett motorreglage som inte riktigt stod i friläge gjorde att vi hamnade på tvärs innan för pålarna. Samtidigt var det ju tur att det inte låg några andra båtar där då vi fortfarande är rätt så ensamma i hamnen.

På eftermiddagen åkte vi in till Varbergscentrum för att handla och äta glass. Även en liten tur upp till fästningen hann vi med men det fanns inte riktigt tid att hinna in på museet innan stängningsdags. Vi får spara det till en annan gång.

Vi hade bestämt oss för att åka hem tidigt på söndagen men då bryggan, där det är tänkt att Hopplatofflan skall ligga, nu verkade vara färdig så beslutade vi oss för att flytta båten.

IMG_ 028B

Det var en relativt lugn morgon och vi hade lagt upp en ny taktik för hur vi skulle göra när vi angör en brygga. Allt förbereddes och vi tog oss ut från vår tillfälliga båtplats utan några större problem. Siktet var inställt på den nya båtplatsen och vips så var vi förtöjda utan några problem. Vindfånget är definitivt något man måste vara mer observant på. Även att det är förhållandevis lätt att komma till gasreglaget av misstag. Förmodligen måste spännskruven till gasreglaget dras åt så att den inte är så känslig.

När vi hade satt oss i bilen och var på väg ut ur Varberg insåg vi också att vissa nya rutiner måste inarbetas. Först hade vi glömt att stänga av gasen så det var bara att vända bilen. Andra gången insåg vi att vi glömt att låsa båten så det blev till att vända bilen igen. Förseningen gjorde att vi kände att vi nog var tvungna att äta lunch på vägen. Till Axels stora förtjusning blev det Laxbutiken!

Det här inlägget postades i Båtfix, Varberg, Våren 2013. Bokmärk permalänken.